Wat is spierpijn? Alles over spierpijn deel 1


Hoe vaak hoor ik het wel niet: ‘Als ik geen spierpijn heb dan was het geen goede training!’ En ‘Je moet het wel krijgen anders heb je spieren niet echt geprikkeld’. En ‘als je echt spieren wilt opbouwen moet je spierpijn hebben gehad, anders vindt er geen spiergroei plaats.’ Is dit nou waar of een fabeltje? Ik ga daarom dit mysterie voor jullie ontrafelen. In de komende paar weken behandel ik in deze blog de meestgestelde vragen: ‘Wat is spierpijn?’ En ‘is het wel goed voor je?’ en ‘Wat kan ik tegen spierpijn doen?’ Heb je zelf nog een vraag, laat het dan weten in een reactie op de post, dan behandel ik die graag!

 

Wat is spierpijn?

Er werd lang gedacht dat de spierpijn kwam door de werking van metabieten. Meta wat de…..!? Dat zijn stoffen die gevormd worden tijdens energieproductie (bewegen). Deze worden in de volksmond ook wel afvalstoffen genoemd. De opstapeling hiervan zou de ruimte belemmeren waardoor de bloedstroom in de spier wordt verminderd en er zwellingen ontstaan. Bloed is belangrijk voor de spier want daar zit zuurstof in en dat is nodig om te kunnen bewegen. De zwelling en het tekort aan zuurstof prikkelt de vrije zenuwuiteinde in de spier en dat wordt gevoeld als pijn. Dit is niet de verklaring van de langdurige spierpijn maar wel van de directe spierpijn, ook wel acute spierpijn. Dit ervaren ook veel mensen als een soort verzuring.

 

Hoe komt het dat ik dagen na de training nog spierpijn heb?

 

Functional training bij Fittrr in Rotterdam spierpijnMaar wat is dan wel die pijn die we 2 a 3 dagen na onze training voelen?! Dat komt omdat er weefselschade is ontstaan met het trainen. Dit is niet erg en je herstelt hier prima van, alleen ervaar je wel pijn in de spieren. Wanneer je een heftige training doet kan dit gebeuren. Maar niet alleen ongetrainde mensen die een keer pittig trainen hebben hier last van. Ook mensen die vaak trainen of atleten kunnen hier last van hebben. Wanneer ze anders trainen, worden andere spieren geprikkeld waar dan schade ontstaat.

Door die weefselschade ontstaat een ontstekingsreactie die zorgt voor zwelling die weer leidt tot prikkeling in de vrije zenuwuiteinde en pijn wordt ervaren. Het verschil met de directe spierpijn is dat bij ontsteking een langer hersteltijd nodig is. Daardoor heb je langer pijn. En een ontstekingsreactie komt later op gang. Dat verklaart dat je de eerste dag na training nog niet zoveel last hebt. Deze pijn noemen we dan ook wel verlate spierpijn (Delayed Onset Muscle Soreness; DOMS). Natuurlijk is iedereen anders en reageert iedereen er anders op.

Is spierpijn nou goed of slecht voor je? Volgende week geef ik antwoord op deze vraag in deel 2 op deze blog!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *